Lukion asiakirjoja

Suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta,  kiusaamiselta ja häirinnältä

Päihdestrategia

Tasa-arvosuunnitelma

Opiskeluhuollon suunnitelma (sisältää myös yllä olevat linkit)

Lisäksi

Suunnitelma ylioppilakirjoitusten turvaamiseksi (ei-julkinen, linkki ei avaudu kaikille)

Pelastus - ja turvallisuussuunnitelma (ei-julkinen, linkki ei avaudu kaikille)

Lomakkeita

Poissaoloanomus (Huoltaja voi tehdä suoraan Wilmaan RO:lle tai rehtorille (yli kolme päivää))

Poissaoloselvitys Wilman kautta ryhmänohjaajalle.

Täytä lomakkeet tietoneeella, tulosta ja allekirjoita. Älä unohda päiväystä.

Kurssin suorittaminen itsenäisesti (Google docs, kirjaudu jollain Gmail-tilillä (esim. eurajoenlukio.fi), ja tee avautuvasta lomakkeesta kopio
Koulumatkatukianomus (Google docs, kirjaudu jollain Gmail-tilillä (esim. eurajoenlukio.fi), ja tee avautuvasta lomakkeesta kopio) Bussiaikatauluja 2022
Koulumatkatukianomus (Word; valitse oikeasta yläreunasta lataa) Bussiaikatauluja 2022
Oppikirjakorvausanomus (Excel; valitse oikeasta yläreunasta lataa)
Kurssiarvosanan muuttamin
en S-merkinnäksi (Tulosta lomake, täytä ja palauta)
Erityisruokavaliolomake

Oppikirjakorvaukset

​Lukio hankkii ja jakaa käyttöön kaikille opiskelijoille pakollisten opintojen oppikirjat (paperiset tai sähköiset oppiaineesta riippuen) sekä valinnaisten opintojen sähköiset oppikirjalisenssit kootusti. Mikäli opiskelija haluaa koulun hankkiman paperisen rinnalla käyttää digimateriaalia tai päinvastoin, hän hankkii sen itse.

Opiskelija hankkii itse valinnaisten opintojen paperiset oppikirjat (lista tämän sivun yläreunan linkistä), jotka hän voi laskuttaa koululta. Mikäli opiskelija hankkii kurssille sekä paperikirjan että digitaalisen materiaalin, koulu korvaa vain toisen.

Kirjoja voi ostaa esim. Raumalta Prismasta kirjaosastolta ja Suomalaisesta Kirjakaupasta sekä Porista Suomalaisesta Kirjakaupasta.

Toimi seuraavasti

1.      Osta seuraavan jakson kirjat. Säilytä kuitti. (Huomaa, että kuitissa ei saa olla muita   ostoksia).

2.      Jakson päätyttyä täytä ja tulosta Oppikirjakorvausanomus.

3.      Liitä korvausanomukseen alkuperäiset kuitit ja palauta se koulun kansliaan.

4.      Muistathan laskuttaa syksyn kirjat vuoden loppuun mennessä ja kevään kirjat kesään mennessä.

Koulukuljetus

Lukiolaiset voivat Eurajoen sisäisessä liikenteessä käyttää peruskoululle tarkoitettuja koululaisvuoroja. Ne ovat kaikki tilausajoja, joissa ei tarvita matkalippuja tai -kortteja. Kuivalahden ja Kaukomäki-Irjanne-Huhta -reitin ajaa SaTaxi. Taipaleentieltä (Saari, Murtamo, Lutta, Rikantila, Lapijoen asuntoalue) koululle ajaa Satakunnan Liikenne Oy. Olkiluodontietä (Orjasaari, Koivuniementie, Linnamaa, Auvintie) liikennöi Top Liikenne Oy.

Sydänmaan läpi kulkeva Satakunnan palvelutaksi ajaa reittiliikennettä ja sen liput hankitaan Matkahuollosta, Reitit ja Liput -sovelluksesta.

Luvialta ja Raumalta tulevat opiskelijat voivat käyttää Pori-Rauma ja Rauma-Pori reittiautoja. Tavallisten vuorojen pysäkit sijaitsevat koulun kohdalla. (Pikavuorot pysähtyvät VT8:n varrella.) Liikennöitsijä on LS-Liikennelinjat Oy. Tarkista aikataulut osoitteesta www.seutuplus.fi. Matkakortin voi ladata Seutu+ Palvelusivulla, mobiilisovelluksellapalvelupisteissä (Palvelupiste Pyyrman, Valtakatu 2, Rauma) tai tietyin rajoituksin myös linja-autossa (varmista kuljettajalta).

Koulumatkatuki

Miten haetaan?

Koulumatkatukea haetaan 1.8.2023 alkaen verkkohakemuksella OmaKelassa, https://www.kela.fi/omakela. Jotta opiskelija voi hakea tuen itsenäisesti, hänellä pitää olla käytössään verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Aikaisemmin koulumatkatukihakemus on jätetty koululle, josta opiskelija on saanut paperisen ostotodistuksen matkalipun hankkimista varten. Jatkossa hakemus jätetään suoraan Kelaan OmaKelan kautta. Myös matkalipun ostamista varten annettu paperinen ostotodistus poistuu. Sen tilalle tulee sähköinen osto-oikeus, joka voidaan antaa heti, kun opiskelija on hakenut tukea. Opiskelija voi siis välittömästi hakemuksen lähettämisen jälkeen siirtyä ostamaan matkalipun lipunmyyjän verkkokaupasta. Tuen voi jatkossakin hakea myös paperilomakkeella, mutta tässä tapauksessa opiskelija saa oikeuden lipun ostoon vasta kun Kela on käsitellyt hakemuksen.

Kuka voi hakea?

Uuden oppivelvollisuuslain mukaisesti maksuttomaan koulutukseen oikeutetulla opiskelijalla on oikeus koulumatkatukeen, jos yhdensuuntaisen koulumatkan pituus on vähintään 7 kilometriä.

Muilla kuin maksuttomaan koulutukseen oikeutetuilla opiskelijoilla yhdensuuntaisen koulumatkan pituus on oltava vähintään 10 km.

Kilometrejä ei pyöristetä, eli esim. 9,8 ei ole 10 km.

Voit saada koulumatkatukea ensisijaisesti julkisella liikenteellä matkustamiseen tai koulukuljetukseen. Jos et voi käyttää julkista liikennettä tai koulukuljetusta, voit saada tukea itse järjestettyyn kulkutapaan, esimerkiksi omalla autolla kulkemiseen.

Minkä verran tukea saa?

Koulumatkatukea saa seuraavasti:

· Jos sinulla on 15 matkapäivää tai enemmän kalenterikuukaudessa, voit saada täysimääräisen koulumatkatuen.

· Jos sinulla on 10–14 matkapäivää kalenterikuukaudessa, voit saada koulumatkatukea, mutta tuki on puolet täysimääräisestä tuesta.

· Jos sinulla on alle 10 matkapäivää kalenterikuukaudessa, et voi saada koulumatkatukea.

Miten toimin, jos käytän koulukuljetusta?

Jos käytät kunnan järjestämää maksutonta koulukuljetusta ja olet oikeutettu koulumatkatukeen, täytä koulumatkatukihakemus OmaKelassa. Lisätietoja Kelan koulumatkatuesta saat osoitteesta www.kela.fi/koulumatkatuki

Video lukiosta Youtubessa

ilmainen  On-llne videoneuvotteluohjelma (Firefox- tai Chrome-selaimet)